رنگ زدن سینمای بالیوود قاچاقچی بالیوود

رنگ زدن: سینمای بالیوود قاچاقچی بالیوود سینمایی شاهرخ خان اخبار فرهنگی و هنری

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

به گزارش صبا،شاهرخ خان که می توان به جرات او را مشهورترین بازیگر هندی حال حاضر دنیا نامگذاری کرد، تخصص زیادی در ایفای نقش شخصیت های عاشق پیشه و مثبت دارد. ولی

شرافت یک تبهکار

شرافت یک تبهکار

عبارات مهم : سینمای

سلطان بالیوود شاهرخ خان به ندرت در نقش یک تبهکار ایفای نقش می کند.

به گزارش صبا،شاهرخ خان که می توان به جرات او را مشهورترین بازیگر هندی حال حاضر دنیا نامگذاری کرد، تخصص زیادی در ایفای نقش شخصیت های عاشق پیشه و مثبت دارد. ولی در فیلم «رئیس» اثر راهول دولاکیا این شرایط عوض کردن کرده است.

شرافت یک تبهکار

تازه ترین نقش آفرینی شاهرخ خان شاید یکی از متفاوت ترین آثار کارنامه وی را رقم زده باشد لیکن او در قالب یک شخصیت شریر در قلب فیلم «رئیس» ایفای نقش می کند. رئیس، قاچاقچی مشهوری است که میان مردم شهرش از شهرت زیادی برخوردار هست. مدیر قلبی از طلا دارد و تلاش دارد با درآمدی که از راه قاچاق نوشیدنی های الکلی دارد جهت اهالی شهر فقیرنشین خود اعمال مثبتی انجام دهد.

او که از کودکی کار خود را در عالم قاچاق و زیر نظر رئسای بی رحم و قدرتمندی شروع کرده است به مرور وقت شهرتی به دست می آورد که وارد عرصه سیاست می شود. بی تردید «رئیس» با عنوان جالبی که در هسته مرکزی قصه خود دارد می تواند توجه مخاطبان سینما، حتی اشخاصی که علاقه زیادی به آثار بالیوود ندارند را نیز به خود جلب کند.

به گزارش صبا،شاهرخ خان که می توان به جرات او را مشهورترین بازیگر هندی حال حاضر دنیا نامگذاری کرد، تخصص زیادی در ایفای نقش شخصیت های عاشق پیشه و مثبت دارد. ولی

ماجراهای اثر تازه شاهرخ خان در دهه ۸۰ تا ۹۰ اتفاق می افتد، جایی که فساد پلیس، سیاستمداران و دیگر ارگان های دولتی شهرهای کوچک و بزرگ تمام هندوستان را در بر گرفته است و نزاع میان هندوها و مسلمانان در اوج بحران های خونین خود قرار دارد.

در چنین شرایطی شرافت دزدان در اعمال خلاف قانونی که انجام می دهند زیاد به چشم می آید، لیکن افرادی چون مدیر با نقش آفرینی شاهرخ خان از دل مردم فقیر شهری چون گجرات سربرآورده اند و در کنار سود شخصی که از اعمال شریرانه خود می برند به شدت نحوه تفکری ناسیونالیستی دارند و رشته های بسیاری از عواطف خود را در گرو مردم فقیر و بی گناه شهر خود می بینند.

شرافت یک تبهکار

رئیس با این دنیا بینی کار خود را به عنوان یک قاچاقچی خرده پا شروع می کند، او که کودکی با چشم هایی ضعیف هست، عینکی به اصطلاح ته استکانی به چشم زده و جایگزین دفتر و کتاب شیشه های نوشیدنی های الکلی را در کیف مدرسه خود جا به جا می کند. این شیوه با مرور وقت حالتی جدی تر به خود می گیرد لیکن مدیر که دیگر به دوران بزرگسالی پا گذاشته است تمام پیچ و خم کار قاچاق را آموخته است و مسئول مهم باج دهی به افسران مفسد پلیس گجرات شده است است.

او که فردی بلند پرواز است تصمیم می گیرد کاروکاسبی خود را به راه انداخته و درآمد بیشتری به دست آورد. این تصمیم مشخصا با مخالفت روئسای دیگر قاچاق در شهرش مواجه می شود ولی مدیر موفق می شود نظر یکی از سران مافیای بمبئی را به خود جلب کند و با کمک او به صورت مستقل کار قاچاق در گجرات را شروع کند. یکی از نکات جالب توجه در قصه فیلم «رئیس» رویکرد پوپولیستی یا عوام فریبانه شخصیت مهم این اثر است.

به گزارش صبا،شاهرخ خان که می توان به جرات او را مشهورترین بازیگر هندی حال حاضر دنیا نامگذاری کرد، تخصص زیادی در ایفای نقش شخصیت های عاشق پیشه و مثبت دارد. ولی

در این که او علاقه زیادی به مردم فقیر شهرش دارد شکی نیست ولی نگاه سیاستمدارانه مدیر در حقیقت باعث به شهرت رسیدن و ماندگار شدن وی در این منطقه می شود، او از همان ابتدای کار با تمام پلیس ها و سیاستمداران فاسد شهر پیمان دوستی می بیندد و به مرور وقت با کمک های بسیار زیاد و قابل توجهی که به مردم شهرش می کند در دل تمام آن ها جا باز می کند.

این دلیلی است که قانون شکننده هندوستان و تمام افرادی که قصد سرنگونی این قطب بزرگ قاچاق نوشیدنی های الکلی در هند را دارند هیچ گاه توان نزدیک شدن و دستیابی به او را نداشته باشند. فلسفه مدیر که بارها در فیلم بیان می شود این است که؛ انجام هرکاری تا زمانی که به مردم آسیب نرساند مجاز است و انسان نباید از آن روی گردان باشد.

شرافت یک تبهکار

شخصیت مدیر در طول یک دهه حکومت غیر رسمی اش در گجرات دست به قتل های زیادی زد و حتی صاحبکار پیشین خود و مدیر مافیای بمبئی را با خونسردی به قتل رساند این اعمال در تناقض کامل با اعمال خیرخواهانه وی قرار می گیرد، لیکن از سویی دیگر مدیر باعث اشتغال بسیاری از مردان و زنان فقیر شهرش شد و حتی کمپانی کوچکی جهت خیاطی زنان پا به سن گذاشته این منطقه به وجود آورد.

یکی دیگر از کارهای قابل توجه مدیر مربوط به ساخت شهرکی بسیار بزرگ و بخشیدن منزل به تمام افراد تهی دست هست. رویایی که با دخالت سیاستمداران فاسد شهر به آخر نرسید و همین اتفاق باعث گردید که او تصمیم بگیرد وارد عرصه سیاست شود. تصمیمی که با حمایت بی سابقه مردم شهرش مواجه شد و او را به فاتح کارزار انتخاباتی گجرات مبدل کرد.

یکی از سکانس های به یادماندنی فیلم «رئیس» مربوط می شود به حمله شخصیت مدیر به مدیر کارخانه ای که نسبت به سرانجام کارگردانش بی تفاوت هست. این سکانس در مکانی رخ می دهد که مردم در ماشین های خود در حال تماشای فیلمی از آمیتاباچان در سینمایی سرباز هستند و تدوینگر کار به خوبی موفق شده است خشم و خون خواهی جوانان عصیانگر هندی را در دو اثر متفاوت و با فاصله زمانی نزدیک به نیم قرن با همدیگر تطبیق بدهد.

فیلم تا حد و اندازه ای که سینمای بالیوود اجازه می دهد جرم و تباهی را در سطح کشور هند در سال های مذکور به نمایش می گذارد؛ از این منظر که شاید مخاطبان سینمای هند کمتر اثری را به خاطر می آورند که شخصیت محوری آن کاراکتری شریر است و اعمال خلافکارانه اش زیاد از هر مسئول دولتی دیگری به درد مردم فقیر این کشور می خورد. شخصیت مدیر که به خوبی به وسیله شاهرخ خان ایفا شده است است با وجود اعمال عوام فریبانه اش کمک شایانی به اوضاع اقتصادی شهر فقیرنشینی چون گجرات کرده است.

او جبر جغرافیایی گرفتار آمده در آن را نمی پذیرد و حاضر است با توسل به هر عمل غیرقانونی اوضاع محیط زندگی خود را عوض کردن بدهد. مدیر باتوجه به این که یک مسلمان است از انجام خلاف های شخصی جهت خود و خانواده اش روگردان است و نیازهای مردم شهرش را با مبلغی که از راه قاچاق به دست می آورد برآورده می کند.

او جهت مدت مدیدی که بر سر قدرت بود وعده های غذایی تمام مردم شهرش را به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار می داد. چنین رویکردی در فیلم باتوجه به سرانجام شومی که در آخر اثر شاهد آن هستیم وجوه سیاسی اثر را بسیار پررنگ کرده است لیکن پیش از هر تحلیلی بر اثری هنری باید توجه داشته باشیم که فیلم ها بازتاب دهنده اوضاع یک خطه خاص در برهه ای خاص هستند و وجود صداقت مورد نیاز در این پیغام رسانی نخستین توصیه مثبتی است که «رئیس» را از دیگر همتایان هندی اش متمایز می کند.

یکی از نکات مهمی که باید در مورد این اثر به آن اشاره داشت بازمی گردد به ترکیب بازیگرانی که در کنار شاهرخ خان به هنرنمایی پرداخته اند، سانی لئون که از عالم آثار مستهجن به شهرت رسیده است به صورت عجیبی و مشخصا با هدفی خاص در این اثر هندی ظاهر شده است است و ترانه ای کوتاه را اجرا می کند.

این تصمیم گیری عجیب مدیران بالیوودی می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد، جهت مثال بالیوود سال هاست که درحال مسابقه با محصولات هالیوود است و این عمل را می توان تقلیدی از عملکرد هالیوود در سال های اخیر به حساب آورد.

اما در نقطه نظری دیگر بالیوود قصد دارد مرزهای بسته و سیاست زده هندوستان را شکسته و با شرایط بحرانی منطقه اش مبارزه کند؛ در این مورد می توان دیگر گزینش بازیگر سئوال برانگیز فیلم «رئیس» را مثال زد، ماهیرا خان؛ بازیگر پاکستانی که نقش همسر شاهرخ خان را در فیلم ایفا می کند با وجود تمام ممنوعیت هایی که پاکستان در سال گذشته جهت سینمای هند به وجود آورد حاضر به انجام این عمل شده است است.

این در حالی است که مسئولان پاکستانی بعد از پخش فیلم نیز حاضر به همکاری با پخش کننده های اثر نشده و بعد از مدتی پخش فیلم در پاکستان را ممنوع اعلام کردند. اتفاقی که بی ربط به خبر مهم فیلم «رئیس» نیست و متاسفانه قدرت سیاست را همچنان برتر از کالای فرهنگی نشان می دهد.

درنهایت باید گفت فیلم «رئیس» شاید اثری قابل مقایسه با آثار قدرتمند سینمای روز دنیا نباشد ولی تماشای آن باتوجه به خبر های سازنده ای که در دل روایت خود دارد و رویکردهای هدفمند تولیدی که سازندگان اثر در ذهن داشته اند، خالی از لطف نیست و می توان آن را نمونه شرافتمندانه ای از سینمای صادق در سینمای صنعتی رو به پیشرفت بالیوود به شمار آورد. اثری که می تواند آغازگر راهی تازه جهت آثار بالیوودی و حتی سلطان آن شاهرخ خان باشد.

واژه های کلیدی: سینمای | بالیوود | قاچاقچی | بالیوود | سینمایی | شاهرخ خان | اخبار فرهنگی و هنری

شرافت یک تبهکار

شرافت یک تبهکار


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار